Koje su najbolje didaktičke igračke?

U moru igračaka, koje možemo naći na tržištu, često se pitamo koja je prava, zaista kvalitetna igračka za naše dijete i gdje kupiti igračku koja će zadovoljiti osnovne pedagoške, ali i sigurnosne kriterije.     

Igra je sredstvo učenja                                                                                                             Od koje dobi bebe reagiraju na podražaj didaktičke igračke te koliko je dobra igračka važna za djetetov razvoj pitali smo odgajateljicu dječjeg vrtića Mali istraživač Anu Pasarić.

“Dijete na podražaj izazvan didaktičkom igračkom reagira od trenutka rođenja. Samo njegove reakcije vremenom postaju izraženije i odraslima, odnosno nama jasnije i vidljivije. Podražaj didaktičkom igračkom novorođenih beba možemo nazvati prvom stepenicom u razvoju igre jer igra je djetetu životna potreba i sredstvo učenja”, objašnjava odgajateljica Ana.Uz igru svako će dijete, nastavlja odgajateljica, mnogo lakše savladati svakodnevne razvojne “zadaće” kao što su puzanje, hodanje, brbljanje, govor, korištenje žlice, baratanje raznim predmetima, slušanje i razumijevanje govorenog jezika, učenje socijalnih i komunikacijskih vještina, prepoznavanje vlastitih i tuđih emocija. Stoga je djetetu vrlo važno osigurati kvalitetnu i stimulativnu sredinu u kojoj će stjecati neposredna iskustva i znanje, a to znači da je djetetu potrebno osigurati i dobru i kvalitetnu igračku.

Širenje kreativnosti i mašte

Iako danas na tržištu postoje brojne kvalitetne igračke, odgajateljica u vrtiću Mali istraživač preporučuje roditeljima da djetetu ponude tzv. neoblikovani materijal.

“Praksa u radu s djecom rane i predškolske dobi nesumnjivo dokazuje kako je ono što zovemo neoblikovanim materijalom igračka s najvećim odgojno-obrazovnim potencijalom. Iz tog razloga, prostor u kojem boravi dijete rane dobi treba obilovati bogatstvom neoblikovanih materijala koji omogućavaju širenje prostora dječje mašte i kreativnosti, istraživanja i učenja. Neoblikovani materijal podrazumijeva sve vrste prirodnih materijala poput kamenja, komada drveta, kora drveta, pijeska, češera, školjke, tkanine, vuna, kutijice, poklopci, posuđe. Dajte djetetu komplet plastičnih posudica za pospremanje hrane, različitih boja i oblika – a to svi imamo kod kuće”, kaže odgajateljica Ana.

Kao primjer dobrih igračaka i igara koje ima svako domaćinstvo, a djetetu su zanimljive i korisne i više nego kupovne igračke u vrtiću Mali istraživač preporučuju:

  • otvaranje i zatvaranje kutijica, umetanje jednih u druge što može trajati neobično dugo;
  • plastične čepove i različite kartonske kutije (ambalaža od tjestenine, Čokolina i sl. odlična su kombinacija za izradu zveckalica, umetaljki i slično;
  • ostaci različiti „sjajnih i šuškavih“ papira za umatanje poklona, tkanina izrezana na trakice uz kartonske kutije (malo veće) s izrezanim otvorima kroz koje se trakice mogu uvlačiti i izvlačiti
  • plastične boce punjene vodom obojenom tušem uz dodatak malo jestivog ulja
  • plastična kadica (bilo bi odlično kada bi kadica bila dovoljno velika da dijete može u nju ući) s brašnom.

“Da, nered je do neba, ali je iskustvo nezaboravno, a dobrobiti ovakvih iskustava za dijete i njegov razvoj neprocjenjiva”, objašnjava odgajateljica.

Ne pretjerujte s kupovinom igračaka

Kako bi dijete od najranije dobi od okoline dobilo osjetilne informacije neophodne za zdrav razvoj, treba mu omogućiti da se slobodno kreće i istražuje, a igre bojom, tijestom za modeliranje, kutijicama punim zvučnih sitnica poput gumbića, kamenčića, perli, sjemenki ili pak jednostavna igra kuhačom i plastičnim posuđem svakako će potaknuti djetetov razvoj.

“Činjenica je da upravo ovakve i slične aktivnosti djecu rane dobi lakše privlače i duže zadržavaju njihovu pažnju jer imaju istraživalački karakter. Upravo činjenica da se radi o neoblikovanim materijalima omogućava neograničen broj načina korištenja, samim tim i neograničen broj načina igre, istraživanja i učenja. Svi navedeni materijali mogu biti predmeti s poznatom i točno određenom funkcijom u simboličkoj igri djeteta, ali i nepresušan izvor za izražavanje djetetove kreativnosti i originalnosti. Što često nije slučaj s gotovim didaktičkim igračkama”, smatra odgajateljica Malog istraživača.

Osim stimulativnih materijala, za učenje i razvoj vrlo je važno stvoriti i podražavajući i emocionalno stabilan socijalni kontekst te pozitivnu atmosferu. Stoga, preporučuju iz vrtića Mali istraživač, s djetetom od najranije dobi pričajte, grlite se, igrajte se igračkama i to osobito onima koje ste sami izradili, a i slušanje glazbe izvanredna je motivacija razvoja djeteta.

“Plešite, pjevajte, gledajte slikovnice, pričajte priče, boravite u prirodi, promatrajte, uočavajte. I ne zaboravite! Ne pretjerujte s kupovinom igračaka jer one vas kako roditelja nikako ne mogu zamijeniti. Sve ono što osobno činite s djetetom, vrijeme koje provodite s njim čini temelj djetetovog optimalnog razvoja. Igračke trebaju biti potrebna nadopuna poticajnog obiteljskog okruženje tako potrebnog za djetetov optimalan rast i razvoj”, poručuje odgajateljica Ana.